Bovenbalk

Leescoaching

Lezenslust werkt met ‘boekenpraatjes’ aan de hand van de zogenoemde ‘leescirkel’, die is ontworpen door de Britse auteur Aidan Chambers. In het midden van deze cirkel staat de ‘helpende volwassene.’ Deze bemiddelaar biedt boeken aan, leest voor of leest mee en geeft leiding aan een gesprek over het boek.

Het uitgangspunt van de gesprekken bestaat uit vier basisvragen:
• ‘wat vond je leuk’;
• ‘wat vond je niet leuk’;
• ‘wat vond je moeilijk’;
• ‘welke patronen of verbanden heb je ontdekt’.

De antwoorden op deze vragen worden geïnventariseerd en vormen de input voor het zoeken naar de betekenis van een boek of verhaal. Daarnaast doet Chambers suggesties voor algemene vragen, waaronder de vraag naar de verwachtingen vooraf, het verhaalgenre of de vergelijking met andere boeken. Speciale vragen zijn gericht op de opbouw van het verhaal zoals personages, plaats en tijd, bijzonder taalgebruik of vertelperspectief.*

Lezenslust bedenkt bij elk boek dat op deze manier wordt besproken een aantal specifieke opdrachten of leesaanwijzingen. In de boekenpraatjes, leren de kinderen niet alleen van de volwassen begeleider, maar ook van elkaar. Bovendien leert de leescoach zelf weer van de reacties van de kinderen; het is tweerichtingsverkeer. Op deze manier met kinderen praten over boeken draagt bij zowel aan hun taalontwikkeling (linguïstische competentie), als aan hun leesontwikkeling (literaire competentie). Recent onderzoek heeft dit bevestigd.

*Ontleend aan: De Leesomgeving. Hoe volwassenen kinderen kunnen helpen van boeken te genieten (2002) en Vertel eens. Kinderen, lezen, praten (2002). Uitgeverij NBD/Biblion.