Bovenbalk

Voorlezen

Functies van jeugdliteratuur

Wanneer lees je op school voor en met welk doel?  Maak kennis met de uiteenlopende functies van jeugdliteratuur en bijpassende manieren van voorlezen.

Bij de kleuters is voorlezen in de klas een vanzelfsprekendheid en ook in de onderbouw heeft voorlezen meestal nog een prominente plaats in het curriculum. In de praktijk wordt er in de bovenbouw steeds minder voorgelezen, zo bleek uit een onderzoek van Stichting Lezen in 2010. En dat is jammer, want juist met kinderen in de bovenbouw kan voorlezen méér zijn dan het opvullen van de eet- en drinkpauze of de invulling van een spaarzaam verloren kwartiertje. Van pure ontspanning tot uiterst leerzaam.

Leer je eigen voorkeuren kennen aan de hand van je eigen leesgeschiedenis en die van je collega’s of medecursisten. Ontdek verschillende invalshoeken voor (interactief) voorlezen aan de hand van aansprekende voorbeelden.

Neem contact op voor een workshop op maat.

of vul onderstaand formulier in: