Bovenbalk

Margje Woodrow

Geraakt – Wat zou jij doen?

Wat zou jij doen? Evenals in haar debuutroman Examendeal staat deze vraag centraal in de tweede roman van Marjge Woodrow. Wat doet Sam (ik-figuur, 15) wanneer ze de waarheid heeft ontdekt over het treinongeluk waarbij haar beste vriendin Jessie zwaargewond is geraakt? Er wordt gesuggereerd dat het om een zelfmoordpoging ging. Jessie zelf bevestigt die lezing, maar Sam gelooft haar niet en gaat op onderzoek uit.

Aan alle kanten wordt ze tegengewerkt in haar zoektocht, niet in de laatste plaats door het vriendje van Jessie, Diederik. Intussen heeft Sam het nodige te stellen met haar eigen verliefdheid op Gijs. Haar ouders vinden die relatie maar niks. Sam ontdekt dat er iets anders met Jessie en Diederik aan de hand is. Maar wil zij de waarheid wel openbaren?

Dankzij haar ervaringen als docent in het middelbaar onderwijs weet auteur de sfeer tussen de personages, pubers en hun ouders, goed te treffen. In de traditie van toegankelijke auteurs als Jacques Vriens en Francine Oomen valt de lezer vanaf het begin middenin de actie met een dialoog tussen Sam en Gijs. Beschrijvingen, overdenkingen van Sam en pittige dialogen worden afgewisseld met sms-jes en dagboekfragmenten. De spanning wordt knap opgebouwd door steeds verdergaande onthullingen.

De uiteindelijke ontknoping is toch niet helemaal voorspelbaar. De gevoelens van Sam worden invoelbaar voor de lezer getoond. Over de gedachten en emoties van de overige personages wordt vooral verteld. Deze blijven daardoor oppervlakkig en clichématig. Het verhaal heeft voor de doelgroep een herkenbare setting. Deze komt grotendeels overeenkom met het debuut van Woodrow, waarin sprake is van examenfraude.

Het morele dilemma in Geraakt, een titel die zowel een letterlijke als een figuurlijke betekenis heeft, lijkt op het probleem dat Herman Koch schetste in Het diner. De aanloop naar de waarheid over het ongeluk van Jessie kent een zorgvuldige opbouw, maar de beslissing van Sam aan het eind komt vrij abrupt. Een meer open einde, zoals Gideon Samson dat in Zwarte Zwaan liet zien, zou het verhaal, en ook de boodschap, krachtiger hebben gemaakt.

Margje Woodrow

Uitgeverij Gottmer, 2014

Reacties gesloten.